مصاحبه

مصاحبه

برنامه‌های ویژه بانک سامان برای فعالان صنف خودرو و درمان

.1398/7/1 دوشنبه

بانک سامان در راستای تأمین مالی و ارائه خدمات به اصناف مختلف، بسته ویژه خدمات خود را برای فعالان صنف خودرو و صنف درمان عرضه کرده است. بر اساس این دو بسته قرار است که خدمات مختلفی در حوزه‌های حساب‌جاری، اعتباری و الکترونیکی به فعالان این دو صنف ارائه شود. ازاین‌رو گفتگویی با مرتضی حسینی نژاد مدیر بازاریابی و توسعه محصول بانک سامان انجام دادیم تا جزئیات بیشتری در خصوص این دو محصول منتشر کنیم.

آقای حسینی نژاد در ابتدا بفرمایید چرا بانک سامان حوزه درمان و خودرو را در اولویت خدمات خود قرار داده است؟
واقعیت این است که شرکت پرداخت الکترونیک و بانک سامان بیش از 200 هزار دستگاه کارت‌خوان در سطح اصناف مختلف دارد و در برخی اصناف ما بانک و پذیرنده اول هستیم اما در برخی اصناف دیگر به دلایل مختلفی بانک اول نیستیم. این در حالی است که شرایط و امکانات خوبی در این اصناف ازنظر تعداد تراکنش، مبلغ مانده و حجم تراکنش مهیا است؛ بنابراین بر اساس چند فاکتور به اولویت‌بندی اصناف پرداختیم تا بتوانیم از میان آن‌ها، گروه‌های برتر خود را انتخاب و بانک را به انتخاب اول آن‌ها تبدیل کنیم.
اولین فاکتور در این خصوص آن بود که چه طور و از طریق کدام صنف می‌توانیم سهم گردش مالی دستگاه‌های کارت‌خوان بانک را افزایش دهیم؛ یعنی اگر پذیرنده‌ای دو یا سه دستگاه کارت‌خوان دارد، دقیقاً در کجا سهم ما از تراکنش دستگاه کارت‌خوان کمتر است و بتوانیم آن را بیشتر کنیم.
دومین فاکتور این بود که علاوه بر بازار موجود، سهم بازار جدید را نیز افزایش دهیم، یعنی دنبال مشتریانی برویم که سهم تراکنش بیشتری در بازار هم به لحاظ تعداد و هم مبلغ داشته باشند.
مجموعه این دو عامل را وقتی بررسی کردیم اول به صنف درمان شامل داروخانه‌ها، کلینیک‌های پزشکی و دندانپزشکی، آزمایشگاه‌ها و در کل مجموعه سلامت رسیدیم و صنف دوم گروه خودرو شامل فروش قطعات یدکی، تعمیرگاه، تعویض‌روغنی و سرویس‌کارهای خودرو بودند که تصمیم گرفتیم با تمرکز روی آن‌ها سهم بازار خود را از این اصناف بیشتر کنیم.

این اصناف در قالب این بسته‌ها قرار است چه خدماتی دریافت کنند؟
در این گروه‌ها ما نیازسنجی انجام دادیم و جلسات مختلفی با فعالان این عرصه برگزار کردیم. نیاز اکثر آن‌ها در حوزه حساب‌جاری، اعتباری و مدیریت حساب‌ها بود. در بحث حساب‌های جاری داروخانه‌ها و تأمین‌کنندگان قطعات نیاز زیادی به دسته‌چک دارند و بخش مهمی از نیاز این گروه‌ها به همین مباحث صدور چک بازمی‌گردد. در حوزه اعتباری هم دو مبحث تأمین مالی کوتاه‌مدت برای جبران کسری نقدینگی و موضوع سرمایه در گردش برای خریدهای زودتر و توسعه بیزینس را مطالبه کردند. در کنار این، تسهیلات خرید تجهیزات و دفتر کار و تسهیلات شخصی را نیز مطابق با نیازشان به سبد آن‌ها اضافه کردیم.
در حوزه مدیریت حساب‌ها نیز خدمات الکترونیکی شامل دستگاه کارت‌خوان شامل Pc-pos و نرم‌افزارهایی که به مدیریت حساب‌ها کمک می‌کند را ارائه می‌دهیم. همچنین بحث جدی را در موبایلت پیش بردیم تا همه اصناف از طریق این اپلیکیشن کلیه تراکنش‌های کارت‌خوان خود را روی موبایل خود مشاهده کنند. علاوه بر این نرم‌افزاری را نیز جهت مدیریت بهتر و راحت‌تر پرداخت‌ها با همکاری شرکت پرداخت الکترونیک سامان طراحی کردیم که در اختیارشان قرار خواهیم داد.

یکی از دغدغه‌های این اصناف، موضوع پیچیدگی و بروکراسی فراوان برای دریافت خدمات است. آیا برای حل این موضوع فکری کرده‌اید؟
سؤال بسیار خوب و نکته مهمی را اشاره کردید. در فروش بسته پذیرندگان ما باید خیلی خوب و سریع کار کنیم. در حدود 2 تا 3 میلیون واحد صنفی در کشور وجود دارد و گروهی که ما انتخاب کردیم، در حدود 25 تا 26 هزار واحد هستند که سهم بازار خوبی دارند و برای جذب این اصناف ما در اولین گام، بسته‌های خدماتی ساده‌ای را برای مشتری طراحی کردیم. مدل بازاریابی بسته‌ها نیز فعالانه است و پس‌ازاینکه همکاران شرکت پرداخت کارهای اولیه را برای جذب پذیرنده انجام دادند، همکاران شعبه به نزد ایشان می‌روند تا باقی کارها را پیش ببرند و اکثر فرآیندها بازاریابی در محل مشتری صورت می‌گیرد. ما با کمک همکارانمان در واحد اعتبارات خرد و صنفی، محصولات اعتباری جدید را برای مشتریان ساده و قابل‌فهم طراحی کردیم. برای موفقیت این بسته‌ها، دو اصل را در پیش گرفتیم اول ساده‌سازی محصول برای درک بهتر مشتری و دوم اینکه خود ما نزد مشتری می‌رویم تا از رفت‌وآمدهای آن‌ها کم شود.

وضعیت رقبای ما در این حوزه چه طور است؟
خوشبختانه در حوزه سیستم نرم‌افزاری و بحث موبایلت پلاس جزو دو تا سه بانک کشور هستیم که این سرویس را ارائه می‌دهیم و خوشبختانه اپلیکیشن موبایلت ما بسیار کاربرپسند است و علاوه بر این در محصولاتمان ارزش‌افزوده بیشتری نسبت به سایر رقبا ارائه می‌دهیم. علاوه بر این همکاران شرکت پرداخت سامان نیز در حوزه تهیه نرم‌افزار یکپارچه این صنف‌ها فعالیت کرده و حتی اخیراً در شرکت پرداخت، کیوسک‌های پرداختی را طراحی کرده‌اند که در این صنف‌ها قابل‌ارائه است و جزو اولین‌ها هستیم که این سیستم را ارائه دادیم و مشتریان بدون مراجعه به صندوق می‌توانند پرداخت‌های خود را انجام دهند.

سخن پایانی
درنهایت باید بگویم که هدف از تهیه این بسته‌ها این است که میزان حضور ما در بازار را افزایش دهد؛ بنابراین شرط موفقیت ما جدیت همکاران در سطح شعب است که باید بسته را معرفی و ارائه کنند. امیدوارم همکاران کمک کنند تا بتوانیم مثل همیشه در این طرح نیز موفق شویم.
برچسب خبر:
1399/4/21 شنبه