1399/4/21 شنبه
پرسش و پاسخ
مشتری گرامی پرسش‌های خود را در یکی از بخش‌های ‌زیر جستجو کنید و در صورت داشتن سایر سوالات و نیاز به مشاوره و راهنمایی می‌توانید با مرکز سامان‌ارتباط به شماره 0216422 داخلی 2 تماس بگیرید.
 
سپرده‌های ریالی
چه مدارکی برای افتتاح حساب همراه داشته باشم؟
برای افتتاح حساب کوتاه مدت و قرض الحسنه، همراه داشتن اصل کارت ملی و اصل شناسنامه ضروری است. توجه داشته باشید کپی برابر با اصل کارت ملی، گذرنامه، گواهینامه و دیگر مدارک شناسایی طبق دستورالعمل بانک مرکزی به هیچ وجه پذیرفته نیست!
برای افتتاح حساب جاری علاوه بر ضرورت ارائه اصل کارت ملی و اصل شناسنامه، ارائه مدارکی نظیر مدارک شغلی، مدارک احراز محل سکونت نیز ضرورت دارد که برای آگاهی از جزئیات این مدارک، به شعبه خود مراجعه فرمایید.
توجه داشته باشید هنگام افتتاح حساب هزینه‌هایی از شما دریافت می‌شود. این هزینه‌ها شامل مبلغ تمبرهای مالیاتی، کارمزد ارسال استعلام ثبت احوال، هزینه صدور کارت و هزینه ارسال پیامک (درصورت درخواست شما و متناسب با زمان باقیمانده تا پایان سال) از حساب شما کسر می‌شود. همچنین برای استعلام نشانی افتتاح کنندگان حساب جاری یک دعوت نامه به نشانی فرد ارسال می شود که هزینه آن نیز اخذ می شود.
 
مادر برای فرزند خردسال خود چه حسابی می‌تواند افتتاح کند؟
مادر با همراه داشتن اصل شناسنامه و کارت ملی خود و فرزندش می‌تواند حساب قرض‌الحسنه افتتاح کند. همچنین اگر تصمیم به افتتاح حساب بلند مدت یا کوتاه مدت ( به طور کلی حساب‌های مشمول سود) داشته باشد، با تکمیل فرم هبه (مبنی بر واگذاری تمامی سودهای واریز شده به فرزند) می‌تواند اقدام به افتتاح حساب کند.
اتباع دیگر کشورها چگونه می‌توانند در بانک سامان افتتاح حساب کنند؟
  • افتتاح سپرده قرض الحسنه جاری ریالی ، سپرده قرض الحسنه پس انداز ریالی و سپرده سرمایه گذاری مدت دار و ارائه هرگونه کارت و خدمات الکترونیک برای آن دسته از اشخاص حقیقی خارجی مقیم که دارای اقامت دائم (پروانه اقامت) هستند ،امکان پذیر می باشد .
  • افتتاح سپرده قرض الحسنه جاری ، سپرده قرض الحسنه پس انداز و سپرده سرمایه گذاری مدت دار و ارائه هرگونه کارت و خدمات الکترونیک برای اشخاص حقیقی خارجی (مقیم و غیرمقیم) که دارای پروانه کار (اشتغال) صادره توسط وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی هستند ، امکان پذیر است.
  • افتتاح سپرده قرض الحسنه جاری بدون دسته چک ، سپرده قرض الحسنه پس انداز و سپرده سرمایه گذاری مدت دار و عملیات وصول چک برای آن دسته از اشخاص حقیقی خارجی مقیم که دارای یکی از مدارک : دفترچه پناهندگی صادره توسط نیروی انتظامی یا کارت هویت صادره توسط وزارت کشور یا کارت خروجی مدت دار (آمایش) صادره توسط وزارت کشور می باشند، امکان پذیر است . لکن ارائه هرگونه کارت و خدمات الکترونیک به این افراد میسر نمی باشد . همچنین برای این گروه از مشتریانی که قبلا از خدمات الکترونیکی بانک استفاده نموده اند ، صدور مجدد انواع کارت های بانکی و صدور مجدد رمزهای استفاده از خدمات اینترنت بانک و تلفن بانک غیر ممکن می باشد .
  • افتتاح سپرده قرض الحسنه پس انداز و سپرده سرمایه گذار مدت دار و ارائه هرگونه کارت و خدمات الکترونیک برای اشخاص حقیقی خارجی غیر مقیم ، در صورت حضور متقاضی در بانک و ارائه گذرنامه معتبر ، امکان پذیر است .
مدارک شناسایی معتبر اشخاص حقیقی خارجی چیست ؟
هر یک از مدارک زیر به تنهایی، مدرک شناسایی معتبر برای اشخاص حقیقی خارجی محسوب می شوند:
١- گذرنامه معتبر
٢- دفترچه پناهندگی معتبر صادره توسط نیروی انتظامی؛
٣- کارت هویت معتبر صادره توسط وزارت کشور؛
٤- کارت خروجی مدت دار (آمایش) معتبر صادره توسط وزارت کشور؛
 
مدارک شناسایی معتبر اشخاص حقوقی خارجی مقیم چیست ؟
مدارک شناسایی معتبر اشخاص حقوقی خارجی مقیم ، مانند اشخاص حقوقی ایرانی می باشد .
مدارک شناسایی معتبر اشخاص حقوقی خارجی غیرمقیم چیست ؟
مدارک شناسایی معتبر اشخاص حقوقی خارجی، حسب نوع شخص حقوقی خارجی، عبارت است از:
  • معرفی نامه رسمی از اداره کل تشریفات وزارت امور خارجه در خصوص اشخاص حقوقی نمایندگی های سیاسی خارجی مقیم جمهوری اسلامی ایران و دفاتر نمایندگی سازمان های بین المللی.
  • معرفی نامه وزارت کشور در خصوص سازمان های مردم نهاد خارجی.
  • مدارک ثبت سایر اشخاص حقوقی خارجی در خارج از ایران که در آن، محل ثبت، تاریخ ثبت، شماره ثبت و موضوع فعالیت شخص حقوقی قید شده باشد، شامل:
    • اصل یا تصویر تأییدشده (مصدق) اساسنامه ثبت شده شرکت؛
    • اصل یا تصویر تأییدشده (مصدق) گواهینامه ثبت شرکت، شرکت نامه؛
    • مصوبه هیئت مدیره مبنی بر افتتاح حساب (بهنام شرکت) و معرفی صاحبان امضای مجاز؛
کسانی که کمتر از 18سال دارند شخصا چه حسابی می‌توانند در بانک سامان افتتاح کنند؟
کسانی که بیشتر از 12سال تمام سن دارند می‌توانند حساب قرض الحسنه باز کنند اما نوجوانانی که بیشتر از 15سال تمام و کمتر از 18سال سن دارند حق برداشت داشته و می‎توانند کارت برداشت دریافت کنند ولی رمز نت‌بانک به این مشتریان ارائه نمی‌شود.
برای افتتاح سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت و سپرده قرض الحسنه پس انداز اشخاص حقوقی چه مدارکی نیاز است؟
  • اصل و یا تصویر تایید شده گواهی نامه ثبت شرکت، شرکت‌نامه .
  • اظهارنامه ثبت شرکت یا اساسنامه (با توجه به وضعیت شرکت) .
  • تصویر آگهی روزنامه رسمی مبنی بر ثبت شرکت و تصویر آخرین روزنامه رسمی شرکت مبنی بر تغییرات شرکت .
سود سپرده‌های بانک سامان چقدر است؟
نرخ سود سپرده‌های ريالی و ارزی بانک سامان طبق دستور العمل بانک مرکزی در اینجا قابل مشاهده است.در صفحه مربوط می‌توانید با وارد کردن مبلغ و مدت مورد نظر خود از سود پرداختی ماهانه توسط بانک آگاه شوید
سود سپرده‌های بانک سامان اول هر ماه واریز می‌شود یا در روز افتتاح سپرده؟
سود سپرده های بانک سامان در روز افتتاح سپرده تا پیش از ساعت 6صبح به حساب واریز می‌شود، اما چنانچه علاقه دارید این سود در تاریخ دیگری غیر از روز افتتاح سپرده (مثلا روز اول هر ماه) به حساب واریز شود، هنگام افتتاح سپرده این نکته را به آگاهی بانکدار مربوط برسانید.
مبنای محاسبه سود سپرده‌های کوتاه مدت چیست؟
سود سپرده‌های کوتاه مدت برمبنای کمترین مبلغ موجودی سپرده در ماه با نرخ سود 10درصد پرداخت می‌شود.
بدون اطلاع من حسابم راکد شده چرا این اتفاق افتاده و چگونه می‌توانم آن‌را فعال کنم؟
اگر به مدت یک سال از سپرده قرض الحسنه جاری، به مدت دو‌سال از سپرده کوتاه مدت و یا به مدت سه سال از سپرده قرض الحسنه پس انداز خود هیچ استفاده‌ای نکنید، برای حفظ امنیت، حساب شما راکد می‌شود و برای فعالسازی آن ضروری است با همراه داشتن اصل کارت ملی به یکی از شعب بانک سامان مراجعه و درخواست فعالسازی آن را ارائه فرمایید. کارمزد فعالسازی حساب راکد و درصورت ارسال استعلام ثبت احوال، کارمزد استعلام نیز دریافت می‌شود. دقت فرمایید برای فعالسازی حساب ضروری است مبلغی به آن واریز یا از آن برداشت فرمایید. همچنین در زمانی که حساب شما راکد است حواله‌های ساتنا و پایا به آن واریز می‌شود بدون آنکه سپرده فعال شود.
به چه دلیل سپرده مسدود می شود ؟
مشتری می بایست دلیل انسداد سپرده خود را از شعبه افتتاح کننده سپرده و یا واحد حقوقی بانک پیگیری نماید.
مشتری از چه طریقی می تواند مبلغ مسدودی سپرده خود را مشاهده نماید ؟
مشتری می تواند از طریق نت بانک و از گزینه سپرده ها > نمای کلی حساب ها ، مبلغ مسدودی در سپرده خود را مشاهده نماید.
شماره شبای حساب را چگونه می‌توانم دریافت کنم؟
از راه‌های زیر می‌توانید از شبای حساب خود آگاه شوید:
•    در دفترچه حساب و روی برگه‌های چک شماره شبای حساب درج شده است.
•    در نت بانک سامان در مقابل هر شماره حساب گزینه شبا را انتخاب و از شبای آن حساب آگاه شوید.
•    با مراجعه به یکی از دستگاه‌های خودپرداز یا پایانه‌های خدمات بانکی غیرنقدی بانک سامان می‌توانید با انتخاب گزینه خدمات بدون کارت را انتخاب فرمایید. برای استفاده از خدمات بدون کارت کافی است دکمه ثبت (تأیید) را فشار دهید.
•     در موبایلت (نرم افزار همراه‌بانک سامان) در بخش سایر گزینه محاسبه شبا قرار داده شده است.
•    در سایت بانک سامان به نشانی www.sb24.com در بخش دستیار بانکی، گزینه محاسبه شبا را انتخاب و شماره حساب خود را وارد فرمایید.
•    تماس با تلفن مرکز سامان ارتباط به شماره 0216422 داخلی2 و درخواست شبای حساب.
 
سپرده وین چیست و قرعه‌کشی و جوایز به چه شکل است؟
در اینجا می‌توانید از تمامی موارد مربوط به حساب وین، روش امتیازدهی، جوایز و قرعه‌کشی این حساب آگاه شوید.
برای واگذاری چک به حساب نوشتن چه اطلاعاتی ضروری است؟
نوشتن تمامی اطلاعات شناسنامه‌ای، کدملی و نشانی به همراه شناسه شبای حسابی که چک را به آن واگذار کرده اید ضروری است. 
چک‌های دیگر بانک‌ها را به حساب خود در بانک سامان واگذار کرده‌ام، در چه زمانی وجوه این چک‌ها به حسابم واریز می‌شود؟
چک واگذاری (درصورت وصول) در اولین روز کاری پس از تاریخ چک به حساب شما واریز می‌شود.
آیا بانک سامان صندوق سرمایه گذاری دارد ؟
بله ، جهت کسب اطلاعات در رابطه با صندوق سرمایه گذاری می بایست از بانکداران شعبه مشورت بخواهید.
حساب جاری
انسداد چک از چه روش هایی قابل انجام است ؟
مشتری می تواند از طریق نت بانک ، سامانک و تلفن بانک بدون پرداخت هزینه ای برگ چک های خود را به مدت یک هفته مسدود نماید. همچنین مشتری می تواند با مراجعه به شعبه و پرداخت کارمزد مربوطه اقدام به انسداد برگ چک های خود برای مدت یک هفته نماید. پس از گذشت یک هفته تقویمی از زمان انسداد چک ها (حضوری یا غیر حضوری) در صورتی که مشتری نامه قضایی جهت انسداد ، ابطال و ... چک ها به شعبه ارائه ننماید ، وضعیت برگ چک به قابل استفاده تغییر پیدا می کند.
حساب پشتیبان، رسوب و سر ریز را توضیح دهید؟

حساب پشتیبان : سپرده ای است که می تواند کسر موجودی حساب دیگر را در هنگام برداشت از آن در صورت لزوم جبران نماید . 
رسوب : حداقل مبلغی است که در صورت استفاده از خدمات حساب پشتیبان ، می بایست در پایان هر روز از محل حساب پشتیبان به صورت خودکار تامین شود . حداقل مبلغ رسوب در حساب جاری اشخاص حقیقی ده میلیون ریال و اشخاص حقوقی صفر است . 
سرریز : برابر است با حداکثر موجودی حساب اصلی به گونه ای که مازاد موجودی حساب اصلی نسبت به این مبلغ به صورت خودکار به حساب پشتیبان انتقال می یابد و به اصطلاح سرریز می شود.

ساعت واگذاری چک‌های عادی و رمزدار به چه صورتی است؟
در صورتی که چک های عادی در روز های شنبه تا چهارشنبه تا ساعت 13 و در روز پنجشنبه تا ساعت  10 واگذار شوند ،در همان روز به بانک عامل چک ارسال می شود و در روز کاری بعد مبلغ به حساب مشتری واریز می گردد .چک های عادی که بعد از ساعات تعیین شده واگذار شوند ، روز کاری بعد به بانک عامل ارسال می شوند . همچنین چک های رمزدار اگر در روز های شنبه تا چهارشنبه تا ساعت 13:15 ودر روز پنجشنبه تا ساعت 11 واگذار شوند در همان روز مبلغ چک به حساب مشتری واریز می گردد و مبالغ چک های رمزداری که بعد از ساعات تعیین شده واگذار شوند در روز کاری بعد به حساب مشتری واریز می شود.
مغایرت ها
با خودپرداز سامان کارت به کارت کرده‌ام، از حساب من کسر شده اما به کارت مقصد واریز نشده است، برای حل این مشکل باید چه کار کنم؟
  • اگر در انتقال وجه از طریق خودپرداز، دو بانک درگیر باشند، باید پیگیری از بانکی که 2 مورد از 3مورد "بانک کارت مبدا، بانک خودپرداز و بانک کارت مقصد" مربوط به آن باشد انجام شود. به عنوان مثال اگر مشتری با کارت بانک سامان از طریق خودپرداز بانک ملت به کارت مربوط به بانک ملت انتقال وجه داده و این انتقال مغایرت شده باشد و پس از 48 ساعت کاری مبلغ به یکی از دو حساب مبدا یا مقصد واریز نشده باشد، باید از بانک ملت پیگیری شود.
  • در صورتی که در انتقال وجه از خودپرداز سه بانک درگیر باشند، یعنی هر سه بانک کارت مبدا، بانک خودپرداز و بانک کارت مقصد متفاوت باشد، باید پیگیری از بانک کارت مبدا صورت بگیرد. به عنوان مثال در صورتی که مشتری از کارت بانک سپه با خودپرداز بانک سامان به کارتی از بانک پاسارگاد انتقال وجه داده باشد و این انتقال مغایرت شده باشد و پس از 48 ساعت کاری مبلغ به یکی از دو حساب مبدأ یا مقصد واریز نشده باشد، مشتری باید از بانک سپه پیگیری کند یا از طریق شماره 02129911 بانک مرکزی مغایرت خود را ثبت کند.
  • در صورتی که در انتقال وجه از طریق نت‌بانک، اپلیکیشن‌های آپ، 724 و... انجام شده باشد، باید پیگیری از بانک کارت مبدأ صورت بگیرد. به عنوان مثال در صورتی که مشتری از کارت بانک سامان از طریق اپلیکیشن آپ انتقال وجه داده باشد و این انتقال مغایرت شده باشد و پس از 48 ساعت کاری مبلغ به یکی از دو حساب مبدأ یا مقصد واریز نشده باشد، مشتری باید از بانک سامان پیگیری کند.
از درگاه بانک سامان و از طریق 9990 ، 1818 قبض پرداخت کرده‌ام ولی مبلغ قبض تسویه نشده است. چه اقدامی باید انجام دهم؟
پیگیری پرداخت قبض‌هایی که از درگاه‌های 9990 و 1818 پرداخت شده باشند (درصورتی که درگاه بانک سامان باشد)، توسط شرکت پرداخت الکترونیک سامان انجام می‌شود و مشتری باید برای پیگیری قبض خود با شماره 84080– 021 تماس بگیرد.
برای رفع مغایرت پرداخت اینترنتی و کارت‌خوان سامان ، نرم افزار 724 یا کد دستوری #724* چه باید کرد؟

لطفا با شماره 84080- 021 تماس بگیرد.

توجه: در صورتی که مغایرت با سایر شرکت‌های پرداخت یا سایر بانک‌ها بود با پشتیبانی درگاه سایر بانک‌ها یا با شماره تماس 02129911 بانک مرکزی تماس بگیرید.

از درگاه اینترنتی بانک سامان خرید کرده‌ام، پول از حسابم کسر شده، اما خرید ناموفق بود. برای بازگشت مبلغ چه کار کنم؟
پشتیبانی درگاه‌های خرید اینترنتی برعهده شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش است. برای پیگیری موضوع با تلفن 02184080 تماس بگیرید یا مشخصات تراکنش (شماره کارت، تاریخ خرید، مبلغ و شماره تلفن) را برای نشانی arc [at] sep [dot] ir ایمیل کنید.
قبض تلفن، تلفن همراه، برق، آب، گاز خود را با خودپرداز بانک سامان پرداخت کرده‌ام، دستگاه در رسید ارائه‌شده عملیات را ناموفق اعلام کرده، با این وجود وجه مربوط از حساب کسر شده است. اکنون می‌خواهم بدانم مبلغ به حسابم بازمی‌گردد یا قبض با شرکت مربوط تسویه شده
از شما خواهشمندیم 72ساعت صبر کنید. اگر مبلغ به حساب شما برنگشت با تلفن 0216422 داخلی2 تماس گرفته و درخواست تکمیل فرم مغایرت را ارائه کنید یا با مراجعه به سایت در قسمت ارتباط با ما گزینه ثبت مغایرت را انتخاب و فرم‌های مربوط را تکمیل کنید. در هریک از این دو حالت برای تلفن همراه شما کد پیگیری ارسال می‌شود تا در تماس‌های بعدی یا در سایت ما بتوانید مسئله را پیگیری کنید.
از دستگاه خودپرداز بانک سامان شارژ اعتبار تلفن همراه خریده‌ام اما دستگاه ورقه سفید به من تحویل داده، برای دریافت رمز شارژ چه کار کنم؟
در ساعات اداری با شماره 0216422 داخلی2 تماس بگیرید و مشکل خود را بیان کنید تا رمز شارژ به آگاهی شما رسانده شود.
خدمات الکترونیک
آیا امکان انتقال وجه از سپرده‌های مشترک در تلفن‌بانک وجود دارد ؟
بله. اگر شرط برداشت از سپرده به صورت "هر یک به تنهایی" تعریف شده باشد این امکان برای طرفین وجود دارد.
آیا امکان صدور رمز تلفن‌بانک برای سپرده‌های حقوقی وجود دارد ؟
بله. مشتریان حقوقی امکان کنترل سپرده از طریق تلفن‌بانک را دارند.
آیا امکان صدور رمز تلفن‌بانک برای سپرده‌های مشترک وجود دارد ؟
بله. هر یک از طرفین می‌توانند با شماره مشتری مختص به خود اقدام به دریافت رمز تلفن‌بانک نمایند.
آیا امکان خرید کارت هدیه سامان بصورت اینترنتی وجود دارد ؟
بله ، مشتریان می توانند با ورود به سایت بانک سامان و مراجعه به قسمت فروشگاه و انتخاب گزینه خرید اینترنتی کارت هدیه نسبت به خرید کارت هدیه اقدام نمایند  و پس از دریافت کارت هدیه می بایست از طریق سایت کارت را فعال نمایید.
چگونه می‌توانم رمز دوم کارت (رمز خرید اینترنتی) را دریافت کنم؟
 برای دریافت رمز دوم برای کارت سامان خود به یکی از دستگاه‌های خودپرداز بانک سامان مراجعه کرده و از طریق گزینه "عملیات رمز" یا "تغییر رمز"، رمز خرید اینترنتی دریافت کنید. همچنین می توانید در اپلیکیشن موبایلت/ نت‌بانک  نیز  رمز دوم خود را تغییر دهید.
سقف انتقال وجه کارت به کارت داخلی(سامان به سامان) و شتابی چه میزان است؟

سقف انتقال وجه کارت به کارت از طریق خودپرداز، نت‌بانک در کل 100 میلیون ریال و از طریق اپ‌های دیگر مانند آپ، تاپ، همراه کارت 10 میلیون ریال است.

نکته: سقف کارت به کارت داخلی و شتابی غیر قابل افزایش است.

در صورت گذشتن تاریخ انقضا کارت هدیه‌ای که موجودی دارد چه اقدامی باید انجام دهم؟
لطفا با کارت شناسایی و فیزیک کارت به یکی از شعب بانک سامان مراجعه کرده و کارت جدید دریافت کنید.
در صورت فراموشی رمز کارت هدیه چه اقدامی باید انجام دهم؟
لطفا به یکی از شعب بانک سامان مراجعه کرده و رمز جدید دریافت کنید.
در صورت مفقودی کارت هدیه چه اقدامی باید انجام داد؟
خریدار کارت هدیه باید خود به شعبه‌ای از بانک سامان که کارت را از آن خریداری کرده مراجعه کنید و کارت جدید دریافت کنید.
چگونه می‌توانم سقف انتقال وجه را در نت‌بانک، موبایلت و تلفن‌بانک افزایش دهم؟
با همراه‌داشتن مدارک شناسایی معتبر (کارت ملی و شناسنامه) خود به یکی از شعبه‌های سامان مراجعه کنید و فرم افزایش سقف انتقال‌ وجه تلفن‌بانک و نت‌بانک را تکمیل کنید.
آیا می‌توان نام کاربری را در نت‌بانک سامان تغییر داد؟
درحال حاضر نام کاربری در نت‌بانک سامان قابل تغییر نیست.
آیا خدمات الکترونیک در تمام شعبه‌های سامان ارائه می‌شود؟
بله، کافی‌ست با همراه‌داشتن مدارک شناسایی معتبر (کارت ملی و شناسنامه) خود به یکی از شعبه‌های سامان مراجعه کنید.
تفاوت پایا و ساتنا چیست؟
از پایا برای انتقال‌ وجه بین بانک‌ها تا مبلغ 500 میلیون ریال استفاده می‌شود. این عملیات 2 بار در طول 24تسویه می‌شود. در صورتی که دستور انتقال پایا تا قبل از ساعت 14:30 ثبت شود ، انتقال تا ساعت 18 انجام می‌شود و برای تراکنش‌هایی که بعد از ساعت 14:30 و تا قبل از ساعت 2:30 روز بعد ثبت شود، انتقال تا ساعت 6 انجام می‌شود. در روزهای تعطیل پایا انجام نمی‌شود.
آیا لغو پایایی که از طریق موبایلت یا نت‌بانک ثبت‌شده، امکان‌پذیر است ؟
بله، مشتریان می‌توانند تا قبل از زمان تسویه پایا و قبل از اینکه مبلغ از حسابشان خارج شود، وارد نت‌بانک شوند و از مسیر انتقال وجه بین بانکی > انتقال وجه پایا > عملیات انتقال وجه پایا، پایای مورد نظر خود را لغو کنید. همچنین مشتریان می توانند با کم کردن موجودی حسابی که برای برداشت حواله پایای خود انتخاب کرده‌اند قبل از زمان تسویه پایا و کسر اتوماتیک وجه از حساب بابت انتقال پایا، پایا را لغو کنید.
آیا لغو ساتنایی که از طریق نت‌بانک ثبت‌شده امکان‌پذیر است؟
خیر ، در رابطه با پیگیری این موضوع لطفا با واحد ساتنا پایا تماس بگیرید .
در صورت ورود رمز اشتباه سامانه اینترنت بانک، تا چه زمانی این سرویس قابل استفاده نیست؟
در صورت ورود سه بار رمز اشتباه، سامانه تا 24 ساعت برای مشتری غیرفعال است. پس از گذشت 24 ساعت از زمان مسدود‌شدن نت‌بانک ، به مشتری یک بار اجازه داده می‌شود که رمز خود را به صورت صحیح وارد کند که اگر یکبار اشتباه وارد شود دو مرتبه به مدت 24 ساعت نت‌بانک مسدود می‌شود. در صورت درخواست مشتری مبنی بر فعال‌سازی زودتر از موعد، مشتری با کارت شناسایی معتبر (کارت ملی و شناسنامه) به یکی از شعب بانک باید مراجعه کند.
در صورت فراموشی رمز اینترنت بانک چه اقدامی انجام دهم ؟
برای دریافت رمز جدید با کارت شناسایی معتبر (کارت ملی و شناسنامه) به یکی از شعب بانک مراجعه کنید.
آیا مسدودکردن یک برگه چک در سامانه اینترنت بانک امکان‌پذیر است؟
بله، ولی برای رفع انسداد برگ چک مشتری باید به شعبه خود مراجعه کنید.
آیا صدور رمز اینترنت بانک برای سپرده‌های مشترک امکان‌پذیر است؟
بله. هر یک از طرفین می‌توانند با شماره مشتری مختص به خود اقدام به دریافت رمز اینترنت بانک کنند.
آیا صدور رمز اینترنت بانک برای سپرده‌های حقوقی امکان‌پذیر است؟
بله، مشتریان حقوقی می‌توانند برای کنترل سپرده‌های خود از اینترنت بانک استفاده کنند.
خدمات ارزی
گواهی تمکن مالی را چگونه باید از بانک سامان دریافت کرد؟
برای دریافت گواهی تمکن مالی به زبان انگلیسی، می‌توانید به تمامی شعب بانک سامان مراجعه کنید. این گواهی روز بعد در همان شعبه قابل دریافت است.
اگر خواستار گواهی تمکن مالی به زبان فارسی هستید، به یکی از شعب مراجعه و درخواست خود را ارائه فرمایید. به دلیل صدور این گواهی توسط مدیریت امور بین‌الملل بانک سامان حداقل 2روز را برای دریافت گواهی صادر شده درنظر بگیرید.
 
توریست کارت چیست ؟
«توریست کارت» برای گردشگران خارجی تا سقف 5میلیون ریال با قابلیت دریافت وجه نقد، خرید از پایانه‌های فروشگاهی و درگاه های اینترنتی و خرید شارژ اعتباری تلفن همراه می باشد .
برای افتتاح یک سپرده ارزی، چه مدارکی نیاز است؟
مدارک شناسایی معتبر (کارت ملی و شناسنامه) و اسکناس ارز موردنظر
با چه ارزهایی می‌توانم یک حساب ارزی افتتاح کنم ؟
حساب برای برای یورو، دلار آمریکا و درهم امارات افتتاح می‌شود .
درصورت واریز اسکناس ارزی به سپرده‌های بانک سامان، هنگام برداشت، اسکناس ارزی پرداخت می‌شود یا معادل ريالی آن؟
بانک سامان پرداخت اسکناس ارزی را به مشتریانی که به سپرده ارزی خود اسکناس واریز می‌کنند را تضمین می‌کند.
تسهیلات
سال‌هاست در بانک سامان حساب دارم و اکنون به تسهیلات نیازمند هستم. شرایط دریافت وام بانک سامان چگونه است؟
برای هریک از اصناف، تسهیلات ویژه با شرایط متفاوتی تهیه شده است. از این‌رو برای آگاهی از شرایط دریافت تسهیلات به شعبه خود مراجعه کنید.
اخطاریه‌ای برای پرداخت اقساط تسهیلات بانک سامان به نشانی ضامن من ارسال شده، دلیل آن چیست؟
اگر قسط تسهیلات دریافتی خود را در روز مقرر به طور کامل پرداخت نکنید و این مبلغ تا یک‌ماه بعد نیز پرداخت نشود، برای آگاهی ضامن شما اخطاریه‌ای ارسال می‌شود. شعبه بانک در ارسال این اخطاریه هیچ دخالتی ندارد و این اخطاریه به صورت خودکار توسط بخش‌های مربوط در بانک سامان ارسال می‌شود.
آیا بانک سامان کارت اعتباری پرداخت می‌کند ؟
در حال حاضر سه نوع کارت اعتباری طلایی و نقره‌ای و عادی با مبالغ مشخصی در سقف‌های مختلف به مشتریان ارائه می‌شود که برای آگاهی از شرایط دریافت آن به شعبه خود مراجعه کنید.
دوره خرید کارت اعتباری به چه معنی است و چگونه محاسبه می‌شود ؟
در واقع فواصل زمانی منظم از تاریخ تشکیل پرونده کارت اعتباری به شرط خرید مشتری از محل اعتبار تخصیص‌یافته در طول آن دوره، به عنوان مثال اگر دوره خرید یک پرونده یک‌ماهه باشد، چنانچه پرونده کارت اعتباری در تاریخ 05/01/97 تشکیل شده باشد و اولین خرید دارنده کارت در تاریخ 10/03/97 انجام شود، اولین دوره خرید مشتری از تاریخ 05/03/97 تا 04/04/97 خواهد بود.
مهلت پرداخت کارت اعتباری به چه معنی است و چگونه محاسبه می‌شود ؟
مهلتی‌ست که دارنده کارت باید پس از صدور صورت‌حساب نسبت به پازپرداخت اقدام کند. مهلت پرداخت هر صورتحساب از تاریخ پایان دوره خرید ، 7 روز تقویمی می باشد . برای مثال اگر در تاریخ 04/04/97 صورتحساب صادر شود ، مشتری فرصت دارد تا پایان روز 10/04/97 نسبت به تسویه بدهی مندرج در صورتحساب اقدام کند. لازم است بدانید روزهای تعطیل نیز در محاسبه مهلت پرداخت هفت‌روزه به حساب می‌آید. در صورت عدم‌تسویه در مهلت پرداخت مبلغ استفاده‌شده باتوجه‌به نوع کارت اعتباری و میزان درصد مبلغ خریدشده از کل مبلغ کارت اعتباری یا به دوره بعد منتقل می‌شود یا تبدیل به تسهیلات می‌شود .
مشتری از چه طریقی می‌تواند شماره حساب برداشت اتوماتیک اقساط خود را پیدا کند ؟
مشتری می‌تواند با مراجعه به شعبه از شماره حساب برداشت اتوماتیک اقساط آگاهی پیدا کند یا از طریق نت‌بانک و از مسیرهای زیر : برای تسهیلات (وام غیر از کارت اعتباری) دریافتی از مسیر : عملیات وام > جزئیات تسهیلات > شماره حساب برداشت اقساط برای کارت اعتباری از مسیر : کارت اعتباری > صورتحساب > اطلاعات تسهیلات > شماره حساب برداشت اقساط
دستگاه های کارتخوان
دستگاه کارت‌خوان سامان دارم، برای سرویس دستگاه و دریافت کاغذ چه اقدامی انجام دهم؟
برای سرویس دوره‌ای و دریافت کاغذ با شماره تلفن 02184080تماس بگیرید.
دستگاه کارتخوان سامان دارم و روزانه مبالغ مختلفی بوسیله این دستگاه به من پرداخت می‌شود، چه زمانی این مبالغ به حسابم واریز می‌شود؟
مبالغ کارت‌های کشیده‌شده در دستگاه تا پیش از ساعت 24 هر روز، تا پیش از ساعت 7:30 روز کاری بعد به حساب واریز می‌شود. چنانچه روز بعد جمعه یا دیگر روزهای تعطیل باشد، این مبلغ تا پیش از ساعت 16:30 به حساب واریز می‌شود.
سوالات عمومی
به نشانی و تلفن شعب بانک سامان نیاز دارم.
با مراجعه به اینجا می‌توانید از نشانی و تلفن شعب آگاه شوید. همچنین درصورت نصب نرم‌افزار موبایت و ورود به آن (با رمز نت‌بانک) در بخش سایر و انتخاب گزینه شعب بانک سامان، می‌توانید از نشانی و تلفن نزدیک‌ترین شعبه به خود آگاه شوید. همچنین برای آگاهی از نشانی و تلفن  شعبه مورد نظر خود، می‌توانید در تمامی ساعات شبانه روز با شماره 0216422 داخلی 2 تماس بگیرید.
 
شعب بانک سامان تا چه ساعتی کار می‌کنند؟
ساعات کار شعب و ستاد بانک سامان در اینجا قابل مشاهده است. همچنین برای آگاهی از ساعات کار واحدها می‌توانید در تمامی ساعات شبانه روز با شماره 0216422 داخلی 2 تماس بگیرید.
برای انتقال وجه بین بانکی از چه راه‌هایی می‌توان استفاده کرد؟

انتقال وجه بین بانکی راه‌های مختلفی دارد:

  • الف) کارت به کارت: شما با استفاده از تمامی خودپردازهای شبکه بانکی می‌توانید روزانه تا سقف 100میلیون ريال کارت به کارت کنید. همچنین با استفاده از دستگاه‌های کارت‌خوان شعب، پس از تکمیل فرم مربوط و احراز هویت می‌توانید تا حداکثر 150میلیون ريال کارت به کارت کنید.
  • ب) عملیات پایا: برای استفاده از این خدمت ضروری‌ست کد شبای حساب مقصد را داشته باشید. پس‌از ثبت دستور پایا تا قبل از ساعت 14:30 در روزهای کاری، از ساعت 15:30 تا 16:30 مبلغ مذکور به حساب مقصد واریز می‌شود. این چرخه تسویه فقط یکبار در روز انجام می‌شود.
  • پ) برای انتقال مبالغ از 150میلیون ريال می‌توانید از خدمت انتقال وجه ساتنا استفاده کنید. پس از ثبت این دستور انتقال وجه مورد نظر در ساعات اداری تا کمتر از 1ساعت به حساب مقصد واریز می‌شود. برای استفاده از این خدمت نیز داشتن شناسه شبا ضروری است.
از خدمات بانکی در بستر گوشی تلفن همراه چگونه می‌توان استفاده کرد؟
اپلیکیشن موبایلت برای گوشی های تلفن همراه با سیستم عامل اندروید و ios طراحی شده و با مراجعه به سایت بانک سامان می توانید نسخه متناسب با تلفن همراه خود را دریافت و نصب کنید. برای ورود به این اپ علاوه بر کد ورود به شماره تلفن شما پیامک می شود، وارد کردن شماره مشتری (بخش شوم شماره حساب) و رمز ورود به نت بانک ضروری ست. اگر گوشی شما دارای امکان ورود با اثرانگشت است،درتنظیمات اپ می توانید گزینه مربوط به ورود با اثرانگشت را فعال کنید.
استفاده از اینترنت بانک سامان چگونه است؟

نام اینترنت بانک سامان نت‌بانک است، برای استفاده از آن باید به یکی از شعب بانک سامان مراجعه کرده و رمز آن را دریافت کنید. در سایت ما با انتخاب گزینه نت‌بانک به‌صورت مستقیم به سایت نت‌بانک منتقل می‌شوید.

(شماره مشتری شما همان بخش سوم شماره حساب است).

روش استفاده از دستگاه‌های خوددریافتی که در شعب بانک سامان نصب شده چیست؟
دستگاه‌هایی که در شعب بانک واقع‌شده دستگاه‌های خوددریافت و خودپرداز هستند. علاوه‌بر اینکه می‌توانید با کارت بانک سامان روزانه تا 10میلیون ريال از این دستگاه‌ها اسکناس دریافت کنید، می‌توانید وجوه خود را با استفاده از کارت بانک سامان به حساب خود واریز کنید.
در صورت گم‌کردن کارت، برای حفظ امنیت حساب چه کار کنیم؟
  • در نت بانک سامان در بخش عملیات کارت، گزینه گزارش فهرست کارت ها را انتخاب و کارت مورد نظر را مسدود کنید.
  • مراجعه به خودپرداز یا پایانه های غیر نقدی بانک سامان و انتخاب گزینه خدمات بدون کارت (فشار دادن دکمه ثبت یا تأیید)،انتخاب گزینه انسداد کارت
  • در موبایلت در بخش موبایلت گزینه کارت را انتخاب کرده و در بخش جزئیات (آیکون 3نقطه) ابطال کارت را انتخاب کنید.
  • در تماس با شماره 0216422 داخلی 2 درخواست انسداد کارت خود را اعلام کنید.
درگاه خدمات غیرحضوری تل‌بانک چیست؟
تل‌بانک خدمتی‌ست که به وسیله آن می‌توانید از خدمات بانک سامان بدون مراجعه به شعب بانک سامان و فقط توسط صحبت با کارشناسان ما عملیات بانکی موردنظر خود را انجام دهید
روش استفاده از تل‌بانک چگونه است؟

در ابتدا یک‌بار با همراه‌داشتن اصل کارت ملی به یکی از شعب بانک سامان مراجعه کرده و فرم‌های مربوط را تکمیل کنید. دقت کنید که رمز اول و دوم تلبانک را حتما از بانکدار مربوط دریافت کنید.

پس از دریافت این دو رمز در روزهای شنبه تا پنجشنبه از ساعت 7:30 تا 22:30 می‌توانید از تل‌بانک سامان استفاده کنید.

در تل‌بانک سامان چه خدماتی ارائه می‌شود؟

خدمات غیرحضوری از درگاه تل بانک دو نوع هستند که در جدول زیر می‌توانید آن را مشاهده کنید.

ردیف خدمات اطلاع‌رسانی
1 گزارش گردش روزانه سپرده و کارت
2 گزارش گردش ماهانه سپرده و کارت
3 گزارش چند گردش آخر سپرده و کارت
4 گزارش گردش انتقال وجه (پایا و ساتنا)
5 گزارش جزیئیات تسهیلات
6 استعلام شماره کارت
7 استعلام شماره شبا
8 جزئیات دسته چک و برگه چک
9 استعلام وضعیت چک‌های واگذار شده به حساب
10 استعلام وضعیت کارت و جزئیات آن
ردیف تراکنش مالی
1 افتتاح سپرده جدید
2 انتقال وجه بین سپرده‌های سامان
3 انتقال وجه بین بانکی (پایا و ساتنا)
4 انتقال وجه با کارت (داخلی و شتابی)
5 مسدود کردن کارت
6 مسدود کردن و ثبت مبلغ چک‌های صادره
7 پرداخت کمک‌های مردمی به موسسات خیریه
8 پرداخت قبوض
آیا استفاده از تل‌بانک رایگان است؟
  • ورود به تل‌بانک رایگان است اما برخی خدمات آن دارای کارمزد است که برای آگاهی از آن به هنگام دریافت رمز تل‌بانک از بانکدار شعبه جویا شوید.
برای کسب اطلاع از محصولات بیمه‌ای سامان از چه طریقی می‌توان اقدام کرد؟
می‌توانید با مراجعه به شعب بانک سامان یا تماس با شماره تلفن 8943 از خدمات بیمه سامان اطلاعات به‌دست آورید.
برای ثبت اطلاعات یارانه مشتریان، چه اقدامی باید انجام داد؟
مشتريان باید ابتدا با مراجعه به دفاتر پليس+10 در سامانه هدفمندی یارانه‌ها ثبت‌نام کنند و سپس به شعبه مراجعه کنند.
برای دریافت خدمات مشتریان ویژه مانند تشریفات فرودگاهی، کارت طلایی، بیمه و ... چه باید کرد؟
مشتریان باید در رابطه با خدمات مشتریان ویژه با شماره 72389000 تماس بگیرند.
رمز دوم پویا (رمز یکبار مصرف) چیست؟
 رمز یکبار مصرفی است که برای تراکنش‌های مالی بیشتر از یک میلیون ریال استفاده می‌شود.  مشتری برای استفاده از آن 2 دقیقه زمان دارد، پس از سپری شدن این زمان، این رمز منقضی شده و باید رمز دیگری دریافت شود.
چگونه می توان رمز پویا (رمز یکبار مصرف) را دریافت نمود؟
باید از طریق نت‌بانک، خودپردازهای بانک سامان یا شعب بانک سامان نسبت به فعال  سازس رمز پویای خود اقدام کنید.
چگونه می توان رمز پویا را از طریق پیامک دریافت کرد؟
چنانچه رمز پویای خود را فعال کردهاید، در هنگام انجام یک تراکنش مالی، با انتخاب گزینه " دریافت رمز پویا از طریق پیامک" رمز دوم یکبار مصرف به شماره ثبت شده شما در سیستم بانک ارسال می‌شود.
آیا اپلیکیشنی برای برای دریافت رمز پویا وجود دارد؟
بله، اپلیکیشن رمزینه قابلیت تولید رمز یکبارمصرف برای تراکنش‌‍های مالی شما را دارد. شما می‌توانید این اپلیکیشن را از  اینجا دانلود کنید.
رمز پیامکی با رمزینه چه تفاوتی دارد ؟
در واقع رمزی که توسط اپلیکیشن رمزینه تولید می‌شود با رمزی که از طریق پیامک برای شما ارسال می‌شود یکسان است.
انجام تراکنش مالی با رمز دوم ایستا تا چه سقفی امکان پذیر است ؟
 تا سقف یک میلیون ریال
چگونه اپلیکیشن رمزینه خود را فعال کنم؟
در حال حاضر در اپلیکیشن رمزینه، امکان فعال سازی رمز پویای کارت های بانکی و رمز یکبار مصرف نت بانک موجود است. شما می توانید بعد از دانلود اپلیکیشن رمزینه، وارد نت‌بانک خود شده و از طریق لینک فعال‌سازی در قسمت مدیریت کارت (برای رمز پویا) یا تنظیمات (برایرمز یکبار مصرف نت بانک) آن را فعال کنید.
چگونه می‌توانم از شماره شبا یا شماره حساب خود مطلع شوم؟
  شما می‌توانید با مراجعه به سایت بانک سامان، قسمت محاسبه شبا، شماره کارت و شماره حساب خود را دریافت کنید