آخرین خبرهاآخرین خبرها

با پلنت «سریع شکست بخور، سریع‌تر پیروز شو»

.1398/4/2 يكشنبه

امروزه مدیریت مشارکتی یکی از پیشرفته‌ترین و مؤثرترین روش‌های مدیریت در دنیاست و کارامدترین و اصلی‌ترین ابزار در این نوع مدیریت نظام پیشنهادهای سازمانی است. این اتفاق نه‌تنها می‌‌تواند در محیط‌های کاری باعث ارتقای بهره‌وری شود بلکه زمینه‌ساز بهبود و تأمین رضایت کارکنان نیز خواهد شد. در همین خصوص بانک سامان نیز یکی از مدل‌های مربوط به نظام پیشنهادات به نام «پلنت» را طراحی و اجرا کرده است. در همین ارتباط گفتگویی با آقای مرتضی حسینی نژاد مدیر بازاریابی و توسعه محصول بانک سامان انجام دادیم تا وی در خصوص این سیستم جدید نظام پیشنهادات توضیح بیشتری ارائه کند.

  • آقای حسینی نژاد در ابتدا توضیح دهید که ایده پلنت از کجا شکل گرفت و قرار است چه کار کند؟

به دلیل سرعت تحولات طی 10 تا 20 سال قبل، مسئله‌ای تازه در حوزه طراحی محصول و ارائه سرویس جدید در دنیا مطرح شده است. مدل مرسوم طراحی محصول بسیاری از سازمان‌ها و مؤسسات به این شکل است که واحدی به‌عنوان متولی طراحی محصول وجود دارد که فرآیندهای آن را دنبال می‌کند؛ اما مشکل این مدل این است که توانایی و ظرفیت تیم رفته‌رفته کم می‌شود و رو به افول می‌گذارد؛ بنابراین هم‌اکنون الگویی در جهان در حال پیشرفت است که از آن به‌عنوان الگوی نوآوری باز  یاد می‌شود. یکی از الگوهای مورداستفاده در نوآوری باز «جمع سپاری ایده‌ها» است که هدف آن این است که از منابع مختلف ایده‌های زیادی را دریافت کنند و این ایده‌ها را به محصول تبدیل کنند. فلسفه کار هم این‌گونه است که در سازمان ایده‌های زیادی دریافت کنی، سریع تست کنی و بهترین ایده را به‌عنوان محصول عرضه کنی. در حقیقت این ایده مبتنی بر جمله معرفی است که می‌گوید: «سریع شکست بخور، سریع‌تر پیروز شو»

بنابراین پلنت ریشه‌اش در جمع سپاری ایده‌هاست. در دنیا شرکت‌های زیادی با این مدل کار می‌کنند که یکی از معروف‌ترین آن‌ها شرکت Adobe است. در این شرکت پس از طرح ایده نو توسط افراد، یک بسته مخصوص به همراه مقداری بودجه به این افراد ارائه می‌شود و ایده دهندگان با این بسته به دنبال پیاده‌سازی طرح و ایده خود به‌صورت یک مدل مفهومی می‌روند. همچنین در گوگل نیز معروف است که 20 درصد از ساعت کاری افراد برای کارکردن افراد روی پروژه خودشان است.

در پلنت نیز چنین مدلی دنبال می‌شود. ما در واحد طراحی محصول به لحاظ دانش و نفرات با محدودیت روبرو هستیم و شناسایی نیاز مشتری کار زمان بری است؛ بنابراین پلنت را ایجاد کردیم تا بتوانیم از نظرات تمام پرسنل بانک سامان استفاده کنیم و بتوانیم با ایده‌های جدید، محصولات جدید مطابق با نیاز مشتری خلق کنیم.

  • فرق بین پلنت و نظام پیشنهادات که به‌صورت عمومی در همه سازمان‌ها است، چیست؟

به‌طورکلی فرقی بین پلنت و نظام پیشنهادات وجود ندارد. فلسفه نظام پیشنهادات این است که از همه جای سازمان پیشنهاداتی در راستای بهبود اخذ شود. فرقی ندارد که این بهبود چه در حوزه خلق محصول جدید است یا در حوزه صرفه‌جویی، کارایی، هزینه و دیگر حوزه‌های سازمان. درواقع پلنت و نظام پیشنهادات فلسفه یکسانی دارند اما تفاوت مهم و بزرگ مربوط به شیوه اجرا است. در نظام پیشنهادات یکسری پیشنهاددهنده وجود دارد و در کنار آن کمیسیون ارزیابی است که رابطه بین پیشنهاددهنده و ارزیابی‌کننده شفاف و پویا نیست. در بسیاری از کشورها ازجمله ایران نظام پیشنهادات موفق نبوده و دلیل آن همین رابطه یک‌سویه و عدم شفافیت است. در پلنت معتقدیم که دو اصل مهم است. اول شفافیت و دوم مشارکت. در پلنت ما به دنبال این هستیم که افراد برای ایده فضای مشارکت داشته باشند؛ یعنی اگر ایده‌ای مطرح شد در تعامل با گروهی که مشاوره کمک می‌دهند، ایده پرورش پیدا می‌کند. در همین فرآیند است که شفافیت به وجود می‌آید. در بعضی مواقع ممکن است ایده‌ای به‌حق رد یا قبول شود اما چون معیارهای ما به‌خوبی توضیح داده نمی‌شود، افراد احساس انصاف و عدالت نمی‌کنند و نهایتاً سیستم رها می‌شود. این مشکلی است که سعی داریم در پلنت حل کنیم.

در پلنت نکته مهمی که دیده شده این است که افراد پس از مطرح‌شدن ایده در گام‌های مختلف ایده خود را از طریق مدل‌های درست بهتر کنند. برای این منظور، کمک‌های مختلف، جلسات و فرم‌های علمی در اختیار ایده پرداز قرار می‌گیرد و نهایتاً در یک جلسه هم‌اندیشی فرد ایده خود را مطرح می‌کند و در خصوص آن بحث و تبادل‌نظر صورت می‌گیرد. این روند کمک می‌کند که فرد در یک فضای شفاف نحوه برخورد با ایده‌اش را ببیند و این باور برای همه به وجود می‌آید که سیستم واقعاً به دنبال کشف ایده‌ها است؛ بنابراین ما فکر می‌کنیم که پلنت با نظام پیشنهادات به لحاظ فلسفه ایجاد فرقی ندارد اما در اجرا تفاوت می‌کند.

 

  • مراحل کار و یا ارائه ایده در پلنت چگونه است؟

مراحل کار به‌صورت شفاف در پورتال پلنت آمده است. بااین‌حال به‌صورت خلاصه شیوه کار پلنت به این شکل است که فرد مسئله و نیاز مشتری و یا ایده خود را در پورتال پلنت در قالب یک فرم اعلام می‌کند. ما پس‌ازاین یک ارزیابی اولیه در خصوص این ایده انجام می‌دهیم تا متوجه شویم که آیا ایده تکراری است یا خیر و یا اینکه فرم‌ها به‌صورت کامل تکمیل‌ شده‌اند یا خیر؟ بعد از ارائه ایده و ارزیابی آن، فایل ایده در پورتال پلنت بارگذاری می‌شود تا همه همکاران در جریان ایده مطرح شده قرار بگیرند و پس‌ازآن مشابه این ایده را ارسال نکنند. ایده‌های مختلف به‌صورت هفتگی ارزیابی و نتیجه بارگذاری می‌شود و درنهایت به این ایده‌ها امتیازات اولیه داده می‌شود. پس‌ازاین دوره سه‌ماهه 5 ایده برتری که توانسته‌اند بالاترین امتیاز را کسب کنند انتخاب و ایده پرداز، موضوع خود در یک جلسه هم‌اندیشی با حضور افراد خبره مطرح و از ایده خود دفاع می‌کنند. اگر ایده‌ای در این جلسه همه را متقاعد کند، وارد مرحله تست بازار و اعتبار سنجی خواهد شد. در این نقطه با کمک تیم‌های تحقیقاتی این ایده را با مشتریان مطرح می‌کنیم و اگر ایده‌ای در این مرحله نیز موفق باشد وارد ارکان بانک جهت تصویب و پیاده‌سازی می‌شود.

 

  • پلنت برای مشارکت‌کنندگان چه منافعی دارد؟

من معتقدم ایده دادن و دنبال راه‌حل بودن به‌اندازه کافی کار جذابی است و کسی که این کار را انجام می‌دهد روحیه کارآفرینی دارد و در زندگی به دنبال بهبود است؛ بنابراین مهم‌ترین آورده پلنت این است که این روحیه کارآفرینی را رشد ‌دهد. اگر کسی ایده دارد و برایش مهم است ما در پلنت برای دنبال کردن آن فضا را فراهم می‌کنیم تا از طریق مشارکت خودشان ایده را جلو ببرند و موفق شوند. هیچ‌چیزی شیرین‌تر از این نیست که انسان در جهان رد پایی از خود به‌جا بگذارد. در انتها هم اگر ایده‌ای موفق شود و به مرحله اجرایی برسد، قطعاً توسط مدیران بانک دیده خواهد شد و قطعاً بازخوردهای خوبی به آن داده خواهد شد.

 

  • آیا این سیستم صرفاً برای کارکنان داخل بانک است؟

در حال حاضر این ایده صرفاً برای کارکنان بانک است و اگر به نتایج خوبی برسیم قطعاً قابل‌گسترش به گروه مالی سامان است و حتی در ادامه می‌توانیم مشتریان را نیز درگیر این فرآیند کنیم.

  • آیا به نظر شما بورکراسی این مدل کمی زیاد نیست؟

ما مدل را بر اساس یک الگوی استاندارد طراحی کردیم و در این میان سرعت اجرا مهم است؛ یعنی بتوانیم ایده‌ای که مناسب است سریع وارد مراحل بعدی کنیم و ایده‌ای که مناسب نیست را از چرخه حذف کنیم؛ بنابراین زمانی که این چرخه را شکل دهیم، قطعاً سرعت بالا خواهد رفت. بدیهی است که در مراحل بعد، بازخوردهای دریافتی از کل فرآیند و سایر همکاران امکان بهبود چرخه پلنت وجود دارد و به‌تدریج بروکراسی آن کاهش خواهد یافت.

برچسب خبر: بانک سامان , پلنت , مرتضی حسینی نژاد , سامان
آخرین خبرهاآخرین خبرها
راهنمای فعال‌سازی رمز دوم پویا در شعب بانک سامان
راهنمای دریافت غیر حضوری رمز دوم پویا در بانک سامان
رمزینه ابزار ضروری برای انتقال وجه و خرید اینترنتی
کنفرانس Iran Grain 2019 با حمایت بانک سامان برگزار شد
شماره 149 نشریه بانک سامان منتشر شد
دریافت تسهیلات آنلاین از بانک سامان
نسخه جدید موبایلت در دسترس قرار گرفت
شماره 148 نشریه بانک سامان منتشر شد
گزارشی از تازه‌ترین دستاوردهای شرکت پرداخت الکترونیک سامان
برندگان تابستان وین کارت مشخص شدند
معرفی خدمات بانک سامان در نمایشگاه صنعت ایران
نسخه جدید اپلیکیشن سامانیوم رونمایی شد
سپ در فهرست 20 شرکت برتر صنعت پرداخت در دنیا
افزایش سقف برداشت از خودپردازهای مرزی برای مشتریان بانک سامان
اعزام 6 دستگاه خودپرداز سیار به مرز مهران و شلمچه
افتتاح مدرسه بانک سامان در سرپل ذهاب
خدمات ویژه بانک سامان برای فعالان صنف خودرو
خدمات گروه مالی سامان برای فعالان صنعت شیرینی و شکلات ایران
نرخ حق‌الوکاله بانک سامان حداکثر 3 درصد تعیین شد
بانک سامان، باجه عظیمیه کرج را افتتاح کرد
نسخه جدید موبایلت عرضه شد
بانک سامان برگزیده جشنواره انتشارات روابط عمومی شد
شماره 146 نشریه بانک سامان منتشر شد
اطلاعیه
خدمات ویژه بانک سامان برای فعالان حوزه درمان
تامین مالی نیروگاه کورده مطابق با استانداردهای بین‌المللی
بانک سامان املاک مازاد خود را به مزایده می‌گذارد
اخذ ایزو 10002 برای رسیدگی به شکایات مشتریان توسط بانک سامان
برگزاری دوره‌های آموزش نت بانک شرکتی برای مدیران مالی شرکت‌ها
ظرفیت خزانه سکه بانک سامان افزایش یافت
اعضای سامانیوم تسهیلات کارت اعتباری می‌گیرند
راه حل جامع بانک سامان برای پرداخت یارها
نسخه وب اپلیکیشن موبایلت عرضه شد
نشست صمیمی گروه مالی سامان با اصحاب رسانه برگزار شد
جشنواره سورسامانی با جایزه‌های نقدی برگزار می‌شود
تصویب صورتهای مالی بانک سامان، با رای اکثریت سهامداران
شماره 145 نشریه بانک سامان منتشر شد
مجمع بانک سامان به 13 مرداد موکول شد
سامانه ثبت درخواست مرکز رزرو خدمات سامان راه اندازی شد
شعب بانک سامان در خوزستان، چهارشنبه تعطیل است
حضور فعال سامانتل در الکامپ 98
عرضه بیمه‌نامه مسافرتی در کلیه شعب بانک سامان
پرتال سهامداران بانک سامان رونمایی شد
نخستین برندگان سورسامانی مشخص شدند
امضای تفاهم نامه اعتباری بانک سامان و دانشگاه علوم پزشکی ایران
بانک سامان، سهامداران خود را به مجمع دعوت کرد
کارگزاری بانک سامان دوره‌های آموزش سرمایه گذاری برگزار می‌کند
برندگان بهاری وین کارت مشخص شدند
راهنمای فعال‌سازی رمز دوم یکبار مصرف کارت در نت بانک سامان
کارت‌های ملی قدیمی منقضی شد
تسهیل خرید و فروش سهام با «خدمات بازار سرمایه» بانک سامان
اطلاعیه
سودآوری بانک سامان مبتنی بر استراتژی است
تسهیل خدمات بانکی برای مشتریان حقوقی با نت بانک شرکتی
در محل اقامت خود کد بورسی بگیرید
با کارت کارساز بانک سامان، از حساب بانک خرج کنید
شماره 144 نشریه بانک سامان منتشر شد
با پلنت «سریع شکست بخور، سریع‌تر پیروز شو»
عضو سامانیوم شوید و جایزه بگیرید
اطلاعیه بهینه سازی سامانه های نرم افزاری
هشدار درباره سوءاستفاده از حساب بانکی مشتریان
تغییر ساعت کاری شعب بانک سامان در استان کرمانشاه
بانک سامان میزبان فعالان صنعت غذا در آگروفود 2019
پلنت نخستین مرکز نوآوری صنعت بیمه افتتاح شد
تخفیف 2300 فروشگاه برای اعضای سامانیوم
حضور فعال بانک سامان در نمایشگاه Iran Health 2019
افزایش امنیت کاربران در نت بانک جدید سامان
اقدامات گروه مالی سامان در مسیر بانکداری سبز
خدمات بیمه تکمیلی سامان برای دارندگان دستگاه‌های کارتخوان
نسخه جدید موبایلت عرضه شد
کمپ تیم ملی یادگار بانک سامان برای ورزش المپیکی جودو
ارایه خدمات شارژ خودکار ایرانسل در شعب بانک سامان
تغییر ساعت کاری شعب بانک سامان در استان خوزستان
نت بانک جدید سامان رونمایی شد
برنامه سامانتل برای ارتقا کیفیت خدمات در بستر دیتاسنتر جدید
بانک سامان به کارکنان سازمان‌ها تسهیلات پرداخت می‌کند
شماره 143 نشریه بانک سامان منتشر شد
بانک سامان، محبوب ترین بانک ایران در سال 1397
بانک سامان املاک مازاد خود را به مزایده می‌گذارد
امکان ثبت آنلاین درخواست گواهی تمکن در سایت بانک سامان
اطلاعیه بهینه سازی سامانه های نرم افزاری
اعلام ساعت کاری بانک سامان در ماه رمضان
سایت سامانیوم رونمایی شد
راه‌اندازی سامانه آنلاین، دسترسی به تسهیلات مصرفی را آسان می‌کند
اطلاعیه بهینه سازی سامانه پیامکی
بانک سامان 1.200.000.000 تومان جایزه پرداخت می‌کند
تسهیل خدمات بانکی برای مشتریان حقوقی با نت بانک شرکتی
بانک سامان رتبه نخست در شاخص رضایتمندی مشتریان را کسب کرد
حمایت از هنر 800 ساله دارایی‌بافی توسط بانک سامان
ظرفیت صدور گواهی سپرده سکه طلا در بانک سامان افزایش یافت
تعداد کاربران سامانیوم به 26000 نفر رسید
نسخه جدید موبایلت برای iOS عرضه شد
ساعت کار جدید شعب بانک سامان اعلام شد
اطلاعیه
شماره نوروزی نشریه بانک سامان منتشر شد
ارزیابی میزان رضایت و اهمیت عوامل مؤثر بر اثربخشی آموزش‌های الکترونیکی از دیدگاه کارکنان
سپ جایگاه دوم تراکنش‌های موبایلی را تصاحب کرد
ساعت کاری شعب بانک سامان در ایام نوروز اعلام شد
در آستانه بهار، نسخه جدید موبایلت عرضه شد
شرایط استفاده از صندوق امانات بانک سامان
قدیمی تر ▶◀ جدید تر
دسته بندی موضوعیدسته بندی موضوعی
شبکه‌های اجتماعیشبکه‌های اجتماعی

نزدیکترین شعب بانک سامان را روی نقشه بیابید

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بانک سامان است. © 1398